Za ręke z Einsteinem

 

Celem projektu realizowanego w naszym gimnazjum  w latach 2009-2012 było:

-          rozwijanie umiejętności uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie kompetencji kluczowych w przedmiotach: matematyka, fizyka, chemia i język angielski ,

-          rozwijanie umiejętności technologii informacyjno – komunikacyjnych (ICT).

 


W ramach projektu nasi gimnazjaliści brali udział        w następujących działaniach:

  •          Zajęcia koła z: matematyki, fizyki, chemii, języka angielskiego – przez trzy lata z każdego przedmiotu w czasie trwania projektu
  •          Wycieczka do Gdańska ( 37 uczniów ) w październiku 2009r.
  •          Wycieczka do Poznania (37 uczniów ) we wrześniu 2010 r.
  •          Wycieczka do Warszawy (37 uczniów) w marcu 2011 r.
  •          Pobyt na Zamku w Gniewie ( 22 uczniów ) w lutym 2012 r.
  •          Piknik edukacyjny w Gimnazjum w Bądkowie ( 59 uczniów) w czerwcu 2012 r.
  •          Trzydniowa Szkoła letnia w Gdańsku (24 uczniów) w 2009 r., trzydniowa szkoła letnia na UTP w Bydgoszczy – w 2010r. (22 uczniów) oraz w 2011 r. (20 uczniów)
  •          Festiwal Nauki w Toruniu w 2009r. (31 uczniów) w kwietniu 2009 r., Nadbałtycki Festiwal Nauki w Gdańsku (44 uczniów) w maju 2012r.
  •          Trzykrotnie w czasie trwania projektu gościliśmy pracowników akademickich i asystentów, którzy przeprowadzili dla wszystkich uczniów gimnazjum pokazy i zajęcia z fizyki, chemii i matematyki
  •          Uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach pozaszkolnych na platformie e-learningowej
  •          Przeprowadzono diagnozę poziomu kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych oraz języka angielskiego- badaniem zostali objęci uczniowie w 2009 r. oraz uczniowie klas III w 2012r.
  •          Przeprowadzono badanie ankietowe w ramach monitoringu dotyczące jakości realizowanych działań, poziomie aktywności i motywacji uczniów, skuteczności zajęć pozalekcyjnych.
  •          Przeprowadzono konkursy przedmiotowe i międzyprzedmiotowe . W „Internetowym konkursie Einstein po godzinach” na platformie Moodle Politechniki Gdańskiej w roku 2010 zostali wyróżnieni następujacy uczniowie: Karolina Jałoszyńska, Julia Kurzyna , Mariusz Dziedzic, Jagoda Marek, Kinga Borucka, Natalia Skonieczna , Mateusz Wielogórski, Justyna Kretkowska, Szymon Kowalczyk, Dominik Marek, Martyna Katulska, Bartosz Drzewucki , a w roku 2009 nagrody otrzymali: Jagoda Marek, Justyna Kretkowska, Patrycja Tomczak, Grzegorz Strzemkowski, Karolina Jałoszyńska,

 

Wszystkie zajęcia, wyjazdy i wycieczki były bezpłatne dla uczniów. Szkoła za udział w działaniach projektowych otrzymała również tablicę interaktywną, plansze edukacyjne i inne pomoce dydaktyczne.


Udział w projekcie pozwolił na rozwijanie kompetencji kluczowych: umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce, kształtował zdolności społeczne i komunikacyjne. Wielu młodych ludzi odkryło lub rozwinęło swoje pasje.

Cieszymy się, że mogliśmy brać udział w tym projekcie.

 

 

Interdyscyplinarne zajęcia edukacyjne na zamku w Gniewie

 

W lutym 2012r. uczestnicy projektu Za rękę z Einsteinem gościli trzy dni w murach gotyckiego zamczyska w Gniewie, miejsca szczycącego się ośmioma wiekami bogatej historii. Plan wycieczki był bogaty, a czas w pełni zagospodarowany i efektywnie wykorzystany. Zajęcia typowo historyczne uwzględniały przedmioty ścisłe. Odbyła się sarmacka lekcja o wychowaniu, spotkanie z husarią, wizyty w kryptach kościoła św. Mikołaja. Największe wrażenie zrobiły efekty specjalne podczas spektaklu multimedialnego  „Wakacje z duchami” oraz niezapomniany spacer po zamku i jego krużgankach w blasku pochodni. Uczniowie poznali tajniki pracy średniowiecznego tkacza i drukarza.Dzięki wizycie w męczennicy  poszerzyli swoją wiedzę anatomiczną i fizyczną, ponieważ narzędzia tortur to nic innego jak proste maszyny obrotowe i przesuwne.

Ciekawe pokazy i doświadczenia fizyczne oraz chemiczne wzbudziły dużo emocji. Uczestnicy bawili sie prądem stałym i zmiennym , poznali zasady działania elektrowni wodnej i turbin wiatrowych, odpalali żarówki przy pomocy cytryn , a dzięki generatorowi van der Graffa włosy - dosłownie - stawały na głowie. Nie zabrakło także atrakcji na matematyce i chemii. Młodzież m.in. budowała maszynę prawdopodobieństwa, szukała iluzji w obrazach 3D, przeprowadzała reakcję jodoskrobiową i rozpalała ognisko bez pomocy ognia.

Uczniowie po raz kolejny przekonali się, że nauki ścisłe mogą  być zabawą.

 

Bałtycki Festiwal Nauki


W maju 2012r.uczestnicy projektu Za rękę z Einsteinem wzięli udział w Bałtyckim Festiwalu Nauki w Gdańsku organizowanym przez Politechnikę Gdańską.
Program festiwalu oferował różnorodne i atrakcyjne formy zgłębienia wiedzy lub poznawania nowych treści z wielu dziedzin nauki. Zajęcie były ciekawe, rozbudzały zainteresowania i rozwijały kompetencje kluczowe będące celem Projektu.   Młodzieży podobało się to, że mogli samodzielnie coś wykonać, sprawdzić, czegoś dotknąć. Dodatkową atrakcją dla uczniów było obejrzenie stadionu piłkarskiego PGE Arena.

 

Festiwal Nauki w Toruniu

 

W ramach projektu w 2009 r. uczestniczyliśmy w Toruńskim Festiwalu Nauki. Braliśmy udział w różnorodnych i atrakcyjnych formach zgłębiania wiedzy i poznawaniu nowych treści z wielu dziedzin nauki. Jednym z punktów naszego programu był kilkugodzinny pobyt na terenie obserwatorium astronomicznego w Piwnicach koło Torunia. Stanowi ono  część Centrum Astronomii UMK i  jest jednym z najlepszych tego typu obiektów w Polsce. Jego chlubą jest największy w kraju i jeden z największych w Europie radioteleskop o średnicy 32 metrów, wyposażony w nowoczesne oprzyrządowanie zbudowane na UMK. Instrument ten prowadzi badania w ramach światowej sieci obserwatoriów uczestniczących w syntezie globalnego radioteleskopu - VLBI     i pozwala na badania m.in. takich obiektów jak masery, pulsary i kwazary.
Obok dużego radiotelespoku znajduje się też mniejszy - 15 metrowy używany często do ćwiczeń dla studentów. Obserwatorium posiada także inne, profesjonalne teleskopy, w tym największy w Polsce teleskop optyczny TCS.
Całe obserwatorium tworzy piękny, cichy park, w którym wśród zieleni spacerowaliśmy od jednego teleskopu do drugiego. Pracownicy chętnie oprowadzali nas po wszystkich atrakcjach i opowiadali (czasem bardzo obrazowo) o pracy współczesnych astronomów.  Wsród kwitnących krzewów różaneczników i drzew magnolii bardzo miło i szybko minął czas.
 

Piknik edukacyjny


W czerwcu 2012r.- ostatnim miesiącu trwania projektu „Za rękę z Einsteinem”, odbył się piknik edukacyjny w Gimnazjum w Bądkowie. Główną jego ideą było współzawodnictwo między uczniami poprzez udział w konkursach na tematy zawarte w realizacji pikniku. Najaktywniejsi uczniowie zostali nagrodzeni.

W programie zajęć były między innymi: miasteczko edukacyjne- namiot fizyki, chemii, matematyki oraz j. obcego, edukacyjne zabawy na świeżym powietrzu, pokazy specjalne, przewodnik eksperymentowania wraz z konkursem.

Najwięcej emocji wywołał pokaz SlowMotion, który pozwala na ujrzenie rzeczywistości w zwolnionym tempie . Przy eksperymentach fizycznych  technika umożliwia dokładne przeanalizowanie każdego etapu zdarzenia, choćby zapalenia zapałki, pęknięcia wypełnionego wodą balona, zderzenia  dwóch przedmiotów, ruchu kropli wody czy mimiki twarzy. Inicjatywa bardzo podobała się uczniom, jak i nauczycielom.

Nauki ścisłe mogą być zabawą. Interaktywne metody nauczania: dotknij, zobacz, poczuj sprawiają , że młodzież szybko przyswaja i zapamiętuje.

 

 

Wycieczka do Poznania

 

Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Zakładów Cegielskiego – jednej z największych i najbardziej znanych firm produkcyjnych w Polsce. Z pomocą przewodnika (byłego pracownika Zakładów) obejrzeliśmy tereny firmy, hale produkcyjne, w których powstają wagony kolejowe oraz silniki elektryczne i ogromne silniki do statków. W Muzeum Cegielskiego obejrzeliśmy eksponaty pokazujące, co Zakłady produkowały podczas swoich lat świetności. Poznań jest miastem, które ma wyjątkowo dobrze rozwiniętą sieć tramwajową. Dlatego następnym punktem programu był przejazd zabytkowym tramwajem przez najciekawsze dzielnice tego miasta z przystankiem na zwiedzanie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Podczas godzinnej przejażdżki prezentowane były przez głośniki informacje historyczne dotyczące miejsc przez które przejeżdżaliśmy. Podróż zakończyła się przy rynku Starego Miasta, gdzie dalej z przewodnikiem oglądaliśmy największe ciekawostki architektoniczne starego Poznania. Odwiedziliśmy również działające obserwatorium astronomiczne Uniwersytetu Poznańskiego i uczestniczyliśmy w wykładzie z podstaw astronomii, prowadzonym specjalnie dla nas przez nauczyciela akademickiego. Ostatnim punktem naszej wycieczki był pobyt w Starym Browarze –współcześnie wykorzystanej dawnej zabudowie przemysłowej. Dziś to Centrum Handlu, Sztuki i biznesu- kiedyś dawny browar Hungera. Obecnie Stary Browar to m.in. sklepy, restauracje kawiarnie , teatr , sala koncertowa, sale kinowe, kluby muzyczne i zabytkowy park. Dzięki rewitalizacji Stary Browar umiejętnie łączy stare z nowym, historię z nowoczesnym designem. Na miejscu zakwaterowania odbywały się zajęcia edukacyjne z zakresu matematyki, fizyki, chemii i języka angielskiego oraz zajęcia sportowe.

 

 

Wycieczka do Gdańska

 

W październiku 2009r. grupa uczniów z naszej szkoły biorących udział w projekcie Za rękę z Einsteinem  wyjechała na wycieczkę do Gdańska.

Pod czas podróży pilot opowiadał nam historie związane z miejscami, przez, które przejeżdżaliśmy m.in. Gniew i Tczew. Po kilku godzinach jazdy byliśmy już w przepięknym Gdańsku. Wraz z naszym przewodnikiem spacerowaliśmy po Opławie Motławy, słuchaliśmy historii o starych bastionach (bastion Żubr i Wilk), które służyły do obrony Trójmiasta, przeszliśmy Drogą Królewską i w końcu dotarliśmy do symbolu Gdańska, a mianowicie Gdańskiego Żurawia („dźwig” to przekładania towarów na statki). Następnie udaliśmy się do najstarszej części miasta, w której zobaczyliśmy największe w Europie średniowieczne młyny wodne. Na koniec dnia pojechaliśmy do Straszyna, gdzie mieści się Elektrownia Wodna. 

Następnego ruszyliśmy autobusem w dalszą drogę. Zaczęliśmy od nowoczesnego Centrum Edukacji „Hevelium” mieszczącego się na Górze Gradowej w Gdańsku. Mogliśmy zobaczyć tam różne przedmioty i modele związane z astronomią, optyką geometryczną i światłem. Zapoznaliśmy się też z technologią produkcji energii. Po wizycie w „Hevelium” pojechaliśmy do manufaktury słodyczy „Ciu-Ciu-Cukier Artists”, gdzie oglądaliśmy proces powstawania cukierków. Ostatnim miejscem, w którym byliśmy była Politechnika Gdańska. Widzieliśmy tam Wahadło Foucaulta dowodzące, że Ziemia krąży wokół własnej osi.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy na obiad oraz każdy mógł wymienić zdobyte punkty „100 Einsteinów” na nagrody (odbyła się licytacja).

 

Wycieczka do Warszawy

 

W marcu 2011r. braliśmy udział w wycieczce do Warszawy. Po drodze do stolicy zatrzymaliśmy się przy elektrowni wodnej i tamie we Włocławku. Duże wrażenie zrobiło na nas miejce poświęcone pamięci ks.Jerzego Popiełuszki. W Płocku przejeżdżaliśmy przez największy most wantowy w Polsce - Most Marszałka Piłsudskiego. W Warszawie zwiedzaliśmy Park przy Muzeum Wojska Polskiego, gdzie oglądaliśmy: czołgi, samoloty i inny sprzęt bojowy z czasów II wojny światowej.  Głównym celem naszej wycieczki był pobyt w Centrum Nauki Kopernik, gdzie pod okiem animatorów wykonywaliśmy ciekawe doświadczenia i przeprowadzaliśmy różne eksperymenty . Zwiedzaliśmy wystawy m.in. Świat ruchu, Człowiek i środowisko, Strefa światła, Korzenie cywilizacji. Ostatnim punktem programu wycieczki było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego.Ekspozycja przedstawia walkę i codzienność uczestników Powstania Warszawskiego na tle okupacyjnej grozy, złożonej sytuacji międzynarodowej, aż po powojenny terror komunistyczny i losy Powstańsów PRL. 

 

Szkoła letnia

 

Szkoła letnia w murach Politechniki Gdańskiej (w 2009r.) oraz UTP w Bydgoszczy ( w 2010r. i 2011r.) była świetną przygodą, dzięki której mogliśmy pogłębiać wiedzę i rozwijąc swoje zainteresowania. Samodzielne wykonywanie doświadczeń rozwinęło naszą wyobraźnię.

Wykłady z zakresu matematyki, fizyki, chemii i języków obcych były bardzo interesujace i zostały przygotowane nie tylko z myślą o uczniach, ale także i nauczycielach.  Gimnazjaliści odbywali spotkania z akademickimi wykładowacami i studentami kół naukowych prowadzącymi praktyczne zajęcia w laboratoriach studenckich. Podczas EduFun w plażowym centrum edukacji w Jelitkowie  uczniowie uczestniczyli w niebanalnych lekcjach fizyki. Przekonali się,że mozna kolege zamknać w bańce mydlanej, że przez człowieka też może płynąć prąd, znaleźli odpowiedź na pytanie , co znaczy złudzenie optyczne, kiedy magnes może lewitować i co to jest ciecz nienewtońska. Przekonali się, że prawa, które są zapisywane w skomplikowanych czasem wzorach , mają też swoje konsekwencje w naturze i że bawiąc się można wiele z nich odkryć samemu.

Pobyt w szkole letniej był dla nas nowym doświadczeniem - poznalismy cząstkę życia studenckiego - uczestniczyliśmy w wykładach i ćwiczeniach, spalismy w akademikach, jedliśmy w studenckich barach.

 

 

Pokazy w szkole

 

Trzykrotnie w czasie trwania projektu gościliśmy w naszej szkole pracowników akademickich  i asystentów, którzy przeprowadzili dla wszystkich uczniów naszego gimnazjum pokazy i lekcje z fizyki, chemii i matematyki. Atrakcyjne formy prowadzenia zajęć oraz działające na wyobraźnię treści wzbudzały zainteresowanie uczestników, aktywizując ich do włączania się w prezentacje i eksperymenty.

 

Zajęcia pozalekcyjne, portal projektowy, e-lekcje, wirtualny świat

 

Jednym z działań projektu były zajęcia pozalekcyjne z: matematyki, fizyki, chemii i języka angielskiego. Z kolei dzięki partnerowi projektu , firmie BETACOM SA uczestnicy korzystali z platformy internetowej, na której umieszczone były wirtualne lekcje, testy i konkursy z nagrodami.  Wsród uczniów naszej szkoły nagrodzeni zostali: Jagoda Marek, Justyna Kretkowska, Patrycja Tomczak, Grzegorz Strzemkowski, Karolina Jałoszyńska. E-lekcje znajdujące sie na platformie zawierały testy, mini gry edukacyjne, linki do ciekawych miejsc w sieci. Jednostki lekcyjne to eksploratoria, gdzie uczeń mógł wybrać interesujace zagadnienie: teorię, słownik, ciekawostki tematyczne, zagadnienia merytoryczne, zadania do samodzielnego wykonania.Równiez Politechnika Gdańska organizowała na portalu swojej uczelni konkursy dla dzieci  Einsteina. W „Internetowym konkursie Einstein po godzinach” na platformie Moodle w roku 2010 zostali wyróżnieni następujacy uczniowie: Karolina Jałoszyńska, Julia Kurzyna , Mariusz Dziedzic, Jagoda Marek, Kinga Borucka, Natalia Skonieczna , Mateusz Wielogórski, Justyna Kretkowska, Szymon Kowalczyk, Dominik Marek, Martyna Katulska, Bartosz Drzewucki .