Turniej Maszyn Wiatrowych 2017 we Włocławku

Święto liczby Pi

W dniach 14 i 15 marca 2017 roku w naszej szkole obchodziliśmy Święto Liczby Pi.

 

Obchody Święta Liczby Pi zaczęliśmy od lekcji matematyki, na której uczniowie zapoznali się z opowieścią o Ludolfinie.  Uczniowie w tych dniach zmagali się w konkurencjach na najfajniejszą koszulkę i na plakat z liczbą Pi. Finałową konkurencją było zapamiętanie jak największej liczby cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi. Uczniowie upiekli babeczki udekorowane liczbą Pi i częstowali nimi wszystkich uczniów i nauczycieli na długiej przerwie.

 

ŚWIĘTO LASU

20 kwietnia w Balczewie odbyły się obchody Święta Lasu. Wspólne biesiadowanie połączone było z sadzeniem dębów. W obchodach wzięli udział uczniowie klas 5 szkoły podstawowej oraz dyrektorzy i nauczyciele placówek współpracujących z Nadleśnictwem Gniewkowo. Uczniowie złożyli życzenia:

Leśnikom – drzew strażnikom

Powiedzieć głośno chcemy: że bardzo dziękujemy!

Za straż w lesie pełnioną

Za puszczę pięknie zieloną

Za dęby, świerki i sosny

Za szum leśny radosny

Za zwierząt mieszkanie żywe

Za trzmielinę, kalinę, pokrzywę

Za grzyby, poziomki, jagody –

Dziękujemy strażnikom przyrody.

Bo nic się tak lasom nie liczy

Jak ich ojcowie – Leśnicy.

I głośno raz jeszcze to powie –

każdy uczeń szkoły w Dąbrowie Biskupiej

Dziękujemy! 

ZESPÓŁ SOLAR TEAM POSTAW NA SŁOŃCE 

Logo zespołu Solar Team

Autor logo zespołu: Natalia Paczkowska klasa IIb

Zadania wykonane przez zespół w I etapie konkursu

OBLICZENIE ZAPOTRZEBOWANIA ENERGETYCZNEGO BUDYNKU SZKOLNEGO

Pomieszczenie zużywające największą ilość energii to sala informatyczna. Całkowite zużycie energii wynosi 39700 Wh.
Sposoby oszczędzania energii elektrycznej w budynku szkolnym to wyłączanie urządzeń, których aktualnie nie używamy.Rezygnacja z funkcji ,,stand by'' pozwala zaoszczędzić do 50% energii,a ładowarki pozostawione od np. laptopów w gniazdkach marnują nawet do 80% energii, włączanie drukarki dopiero, gdy będziemy z niej korzystać, wyłączanie zbędnego oświetlenia i optymalne wykorzystanie światła dziennego. Światło w pustym pomieszczeniu oznacza 100% straconej energii ..Zanieczyszczone oprawy mogą zmniejszyć poziom natężenia oświetlenia nawet o 20-50%. Kolejny sposób zastosowanie czujników ruchu, wymiana źródeł światła na energooszczędne, ponieważ zastosowanie energooszczędnych lamp pozwala zmniejszyć zużycie energii na oświetlenie nawet o 80%. Energię wykorzystywaną do ogrzewania można oszczędzać poprzez odpowiednią regulację temperatur w pomieszczeniach. Zmniejszenie temperatury o każdy jeden stopień Celsjusza pozwala ograniczyć zużycie energii cieplnej aż o 6%. Najprostszy sposób regulacji temperatury to użycie zaworów termostatycznych na kaloryferach,a także nocą,w weekendy czy ferie, kiedy w szkole nie ma nikogo, temperatury panujące w szkole mogę być niższe niż w czasie zajęć lekcyjnych.
Nasze gimnazjum zużywa rocznie 48691.73 kW energii. Jest to w porównaniu z kilku osobowym gospodarstwem masa zużytej energii . Takie gospodarstwo może wykorzystywać około 2087 kW energii rocznie. Szkoła należy do instytucji , którą pod kątem wykorzystywania energii możemy porównać do budynku opieki zdrowotnej , który na 100 m2 zużywa rocznie w przybliżeniu 40000 kW energii. Kiedy spojrzymy na energie elektryczną w gospodarstwach domowych wynosiła ona w 2005 roku 22,8 TWh, czyli ok. 15 % krajowego zużycia. Produkcja tej energii głównie odbywa się w elektrowniach opalanych energetycznym węglem kamiennymi jej użytkowanie związane jest ze znaczym zanieczyszczeniem powietrza ( 1 zużyta kWh energii elektrycznej to emisja 1,2 kg CO2 ) . Biorąc pod uwagę ten fakt -wytworzoną energią elektryczną warto racjonalnie gospodarować, nie dopuszczając przy tym do dalszej degradacji środowiska naturalnego.

PROMOCJA OZE I FOTOWOLTAIKI W ŚRODOWISKU SZKOLNYM

Kampania promocyjna w szkole. W ramach konkursu przeprowadziliśmy różnego rodzaju akcje promujące OZE w środowisku szkolnym. Zostały wykonane ulotki, plakaty przedstawiające odnawialne źródła energii. Zorganizowany został konkurs skierowany do szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy pt. Czysta Energia - Zielona Energia. Zainteresowaliśmy naszymi działaniami Nadleśnictwo Gniewkowo, które objęło patronatem gminny konkurs o Oze. Umieściliśmy informacje na temat odnawialnych źródeł na naszej stronie internetowej oraz na facebooku. Promowaliśmy odnawialne źródła energii w naszej szkolnej gazetce. Wykonaliśmy również kalendarz szkolny na rok 2016 promujący odnawialne źródła energii.
Dnia 10.12.2015r. przeprowadziliśmy spotkanie z panią dyrektor, na którym został omówiony przeprowadzany przez nas projekt. Na początku przedstawiliśmy skład zespołu, analizę problemu i dotychczasowe postępy. Zostały szczegółowo omówione wyniki naszych obliczeń oraz analiza energetyczna przedstawiona na wykresie. Zilustrowaliśmy zużycie energii elektrycznej w naszej szkole. Przedstawiliśmy również przykładowe czynności, które pozwoliłyby je zmniejszyć. Następnie rozmawialiśmy o naszych dalszych działaniach. Pani dyrektor zaproponowała nam kilka innych, ciekawych sposobów na promowanie OZE w naszej szkole. Na koniec wykonaliśmy wspólne zdjęcie upamiętniające nasze spotkanie.
ETAP II -”Energia Słońca dla domu
Zadania w drugim etapie „Energia Słońca dla Twojego domu” wykonywane są przez członków uczniowskiego zespołu szkolnego, podzielonego na grupy robocze (po 2 osoby) pod kierunkiem opiekuna. Uczniowie tworzą projekty dla domów jednorodzinnych w oparciu o schemat stosowany w obliczeniach dla pomieszczeń szkolnych. Obliczają zużycie energii, określają wielkość instalacji fotowoltaicznych, odpowiadających zapotrzebowaniu mieszkańców tych budynków oraz wyliczają oszczędności budżetowe.

Zadania:
1. Wybranie min. 5 domów jednorodzinnych, dla których dobrane zostaną systemy paneli fotowoltaicznych.
2. Obliczenie zapotrzebowania energetycznego domów oraz wynikającej z tej wartości wysokości emisji CO2 według wskazanej aplikacji.
3. Opracowanie projektu koncepcyjnego oraz dobranie właściwych paneli fotowoltaicznych dla wybranych domów.
4. Przedstawienie kalkulacji środowiskowej i rachunku ekonomicznego w odniesieniu do planowanej modernizacji.
5. Przeprowadzenie apelu szkolnego na którym przedstawione zostaną szczegółowe informacje na temat zastosowania fotowoltaiki w praktyce tj.
- przedstawienia wyników prac dotyczących wyliczeń energetycznych,
- dobrania mikroinstalacji do konkretnych budynków,
- wyliczenia emisji CO2 i jej kompensacji środowiskowej,
- oszacowania oszczędności budżetowych z tytułu zastosowania systemu fotowoltaicznego do produkcji prądu
6. Spotkanie z właścicielami domów w celu zaprezentowania wyników analiz i obliczeń dokonanych przez zespół.

Spotkanie  z ratownikiem medycznym

Lekcja Fizyki i Matematyki

W dniach 4 - 8 października 2013 w naszej szkole przebywali goście z krajów partnerskich projektu Comenius - Program Uczenie się przez całe życie. Uczniowie naszego gimnazjum z pomoca nauczycieli przygotowali ciekawa lekcje fizyki i matematyki, w tórej wzieli udział nasi przyjaciele z programu Comnenius

Eksperyment w szkole

Dnia 28 maja 2013 r. w ramach projektu Regionalne Koła Ficzne, Matematyczne, Informatyczne, Astronomiczne naszą szkołę odzwiedził zespół doktorantów z Zakładu Fizyki Technicznej i Zastosowań Fizyki. Pani A. Kozłowska, pan M. Boniewicz i pan K. Wyrąbkiewicz przedstawili szereg doświadczeń z fizyki. Podczas zajęć uczniowie mogli wykonać każde doświadczenia. Największym zainteresowaniem cieszyły się roboty.

Skok z kosmosu

W poniedziałek 11 marca uczniowie klasy 1 b i uczniowie koła astronomicznego wzięli udział w wykładzie z pokazami "Skok z kosmosu", który prowadził prof. G. Karwasz, przy współpracy dr A. Karbowskiego i K. Służewskiego (ZDF UMK). Wykład dotyczył skoku Felixa Baumgartnera (Red Bull Stratos) z górnego krańca stratosfery (39 km nad powierzchnią Ziemi), który był transmitowany przez telewizje całego świata. Felix pobił rekord wysokości skoku należący do Joe Kittingera a ustanowiony w 1960 roku, jeszcze przed pierwszym lotem człowieka w kosmos. Skok o mało nie zakończył się tragedią. Wyklad o kosmosie był okazją do wykonania wielu ciekawych doświadczeń z fizyki m.in. zachowanie się cial przy braku cisnienia atmosferycznego, spadek swobodny.

 

Interaktywna lekcja fizyki w Centrum Nauki Kopernik

Konkurs Matematyczny Liga Zadaniowa

Celem konkursu jest pobudzenie i rozwijanie zainteresowań matematycznych wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Organizatorzy poprzez uczniów, widzieli w dalszej perspektywie aktywizację środowiska nauczycieli matematyki na rzecz pracy z młodzieżą zainteresowaną poznawaniem matematyki.

Od roku szkolnego 1995/1996 organizację konkursu przejął Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wraz z Toruńskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Matematycznego.

Obecnie organizatorami konkursu są:

  • Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych
  • Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,

Współorganizatorami konkursu są:

  • Wydział Oświaty Urzędu Miasta Torunia
  • Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przy CKU w Toruniu
  • Od roku 2009/10: Kujawsko-Pomorskie Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

24 listopada 2012r. w Gimnazjum nr 4 w Inowrocławiu odbyło się pierwsze spotkanie konkursowe z etapu rejonowego "Ligii Zadaniowej".

Wzięło w nim udział 11 uczniów i uczennic z klasy Ib oraz jeden uczeń z klasy IIb naszego gimnazjum. Rozwiązywali oni  6 zadań z matematyki przez  90 minut. Treści zadań znajdują się na stronie konkursu  http://liga.mat.umk.pl/  Terminy kolejnych spotkan konkursowych: 2.02.2013, 2.03.2012r. Życzymy sukcesów !

Wycieczka do Obserwatorium Astronomicznego w Piwnicach

W czwartek 21 czerwca 2012 r. odbyła się wycieczka do Obserwatorium Astronomicznego UMK w Piwnicach pod Toruniem, w której udział brali uczniowie gimnazjum.

Przewodnikiem po obserwatorium był  prof. dr hab.M. Mikołajewski, który w interesujący sposób przedstawił uczniom historię, zakres działalności oraz pracę w obserwatorium.

Na miejscu obejrzeliśmy teleskopy, które badają widmo gwiazd i radioteleskopy, odbierające sygnał radiowy dochodzący do nas z wszechświata. Uczniowie zostali zapoznani z zasadą działania tych urządzeń oraz z fascynacją wysłuchali wiele ciekawych informacji z fizyki i astronomii. Bardzo ciekawy był miniaturowy Układ Słoneczny, który został zrobiony z zachowaniem naturalnych proporcji.

Sptkania z fizyką. "Mechanika, czyli kobieta od samochodów"

Dnia18 listopada 2011 uczniowie naszego gimnazjum wysłuchali wykładu Mechanika, czyli kobieta od samochodów.

Wyklad prowadził  prof. Grzegorz Karwasz z zespołem Zakładu Dydaktyki Fizyki UMK w Toruniu. Uczniowie mogli dowiedzieć się na czym polegało słynne doświadczenie Galileusza oraz utrwalić sobie wiedzę na temat mechaniki.

 

Zajęcia w Zakładzie Dydaktyki Fizyki na UMK

Dzięki uprzejmości prof. Grzegorza Karwasza, grupa uczniów naszego gimnazjum uczestniczyła w zajęciach wspomaganych komputerowo. Wykonali kilka ciekawych doświadczeń związanych z ruchem ciał pod kierunkiem dra A. Karbowskiego.

Ciekawa Fizyka

Zespół Szkół odwiedził prof. Grzegorz Karwasz, który zaprezentował lekcję na temat Jak są zbudowane atomy i skąd się bierze promieniotwórczość

W czasie lekcji uczniowie m.in. sprawdzali promieniowanie różnych ciał.